Hargai Ayah

September302012

Ni atox nk kongsi cerita mase atox sekolah rendah dulu.. Hehe.. Korang dulu mesti pernah baca punya.. Ok.. Jom kita tengok cerita ni..

"Aduh..", kata seorang warga tua yang tengah tenat, mengharapkan bantuan daripada anak-anaknya yang sudah lama tidak menjenguknya.. Hanya anak sulungnya sahaja yang menjaganya.. "Kenapa ayah? Ayah sakit lagi?", tanya anak sulungnya itu.. "nak, sebelum ayah pergi, ayah nak mintak maaf bnyk2 sebab dah mnyusahkan...", kata warga emas itu, anak terus memotong kata2 ayahnya itu.. "ayah.. Ini tanggungjawab saya utk menjaga ayah tak kira apa pun.. Saya harus menjaga ayah.. Dah.. Jom makan ubat ni.. Bila dah sihat, ayah boleh....", kata2 anak sulung itu terhenti.. Setiap hari, warga emas itu berkata kata kata yang sama.. Sehingga sebulan selepas itu, anak sulungnya itu tidak tahan, lalu bercadang utk tinggalkan ayah itu di tengah2 hutan.. "ayah! Masuk kereta..", kata anak sulungnya itu.. Ayahnya datang dgn kerusi rodanya.. Naik kereta itu.. Anak kepada anak sulung warga emas yang berumur 3 tahun tu pun berkata, "dadi.. Dadi nk pegi mne.. ?", "jom ikut..duduk diam2 yer..".. Lalu dia memandu kereta itu dan berhenti di sebuah hutan terpencil.. Dia mendukung ayahnya itu dan membawa anak nya yang kecil itu bersama.. Setelah sampai di tempat yang semak, dia meninggalkan ayahnya di situ.. Warga emas itu hanya mampu terdiam.. Jikalau mmg nasibnya begitu, hanya tuhan yg menentukan ajalnya.. Kemudian, anak sulungnya itu berlari membawa anaknya ke kereta semula.. Anaknya pun bersuara.. "dadi, dadi bawa atok kedalam hutan, nanti bila saya besar, saya pun kena bawa dadi ke hutan ke.. ?" , dia terdiam dengan kata2 anaknya itu.. Mula mengalirkan air mata dan terus berlari ke hutan mencari ayahnya semula.. "ayah.. Saya meminta maaf!! Tolong ampunkan saya ayah! Ayah!? Ayah!!".. Warga emas itu telah kembali ke rahmatullah.. Namun, dia sempat berkata.. "jika segala pengorbanan saya sebagai ayah dan atok bermakna bagimu, segala dosamu kuampunkan,."


Share on Facebook Share on Twitter

Comments

No comments yet. Why not make the first one!

New Comment

[Sign In]
Name:

Comment:
(You can use BBCode)

Security:
Enable Images


 
Back to Top